Ipred

Glöm inte i morgon börjar Ipred lagen att gälla, ingen mer nerladdning kanske många trot och tänker men redan nu finns det program/sidor som går att fildela med men inte att spåra ipadressen till.

Jag förstår att man som artist/skådespelare och liknande inte alltid är för nerladdning men med teknikens utveckling. Idag har väl de flesta mp3/ipod som man lägger in musik på men vem har råd att köpa alla låtar, en låt kostar väl runt 9kr och i läängden blir de sjukt mycket, allt går inte ens åt tillverkaren eller vad man ska säga,moms och sådant ingår i priset skulle jag tro.

Men att tro att folk kommer att sluta eller att nya sidor och program dyker upp är idiotiskt om jag själv får säga det. Skrev för någon vecka sedan om OnSwarm, sidan man ladda ner med men inte spåra ipadresser med, redan innan lagen träder kraft så finns det redan möjlighet att ungå lagen. Visserligen är det ett brott som folk förlorar stora summor pengar på och galna saker sprids, lite dumt är det ändå av mig att säga att jag tycker man kan lägga sina resurser på annat, är det att man vill att folket ska betala böter och vem får pengarna?

Min åsikt om Ipred är att den är helt värdelös och gör att fildelningsprogram kommer utvecklas och bli nästintill omöjliga att spåra. De flesta tonåringar laddar ner men internet står på föräldrarna och då är det dem som får böter, hur ska man kunna veta vem som gjort vad? Är man inte oskyldig om man inte laddat ner men ändå är personen som står ansvarig för det, bara för att man står som personen som betalar interneträkningen anses på då ansvarig bara för att de skedde på ens nätverk, tråådlöst och utan kåd gör att vem som helst kan använda det, kan man inte söka upp ett internet café eller något annat ställe med trådlöst och ladda ner där. Jag tror som sagt att Ipred har brister som man kanske inte tänkt på innan och som kommer komma fram när lagen träder kraft.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0