Spanska:(

Måste åter igen gnälla över min spanska, visst jag kanske skulle ha lärt mig lite under höstterminen men att ha prov på allt är lite elakt, de flesta vet och känner till att de mesta försvinner. Har inte ens kommit genom halva mitt häfte med ord och fraser känner hur kropp och hjärna bara vill ge upp.

Jag behöver verkligen sova och tänka vad jag vill göra med mitt liv. Tankar om att bli jurist ligger i bakhuvudet, jag skulle dock aldrig kunna bli advokat och stå och försvara någon som gjort något mot barn, tanken är att advokaten ska försöka få ett så milt straff som möljigt, jag skulle aldrig kunna argumentera för att t.ex. en pedofil skulle sitta i fängelset ex 5år och sedan komma ut i det fria. Är nog lite mer intresserad av att bli åklagare, då är det fortfarande upp till advokaten att försöka få ett så milt starff, jag skulle bara lägga fram vad personen i fråga gjort.

Spanska är det ämne jag har svårats för. tycker det är skit tråkigt och svårt, skulle vara bra att kunna men lite onödigt när jag ändå kommer glömma bort allt eftersom jag inte har någon större användning för det. Skulle jag någon dag ha ett behov att prata ett tredje språk så kan jag ta problemet då.

Bara för att man läser språk är sam obligatoriskt, varför då? Vi ska vara smarta och tycka det är roligt att plugga, jag valde mer sam för att jag inte viste vad jag ville göra av mitt liv. Jag ville inte plugga så mycket som man gör i natur och jag är mer intresserad av samhällssaker. Är nog många som tänker som jag när de söker program till gymnasiet, för vem vet egentligen vad vi vill göra resten av livet, mycket press på någon som fortfarande är ung.

Jag skulle säga att välja gymnasium är det största beslutet man gör när man fyller 15/16, innan har man varit för ung och föräldrarnas åsikter har speglats mycket i ens egna. Är det verkligen rätt att man redan då i så ung ålder bestämmer sin framtid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0