1.50 kr

För varje skiva en artist säljer får de ca 1.50 kr, väldigt lite. De stora artisterna kännar kanske inte så mycket på att privatpersoner köper en skiva, de kännar på reklam och konserter. Men vart går alla pengar när man köper en skiva egentligen, pristet på en skiva ligger runt 150-180kr om jag inte är helt ute och cyklar. Men som sagt vart går pengarna och hur mycket av priset är moms, visst alla ska ha del av inkomsten av en såld skiva, affären om säljer, artisten, muskföretaget (eller vad de heter), skivtillverkaren, designern till skiva/omslag, låtskrivare och självklart svenska staten.

Hur många det ligger bakom bara en skiva och en artist men utan själva artisten skulle ingen av de övriga heller kunna få in pengar så varför får de så pissigt med pengar för det dem gör. Lite korkat och säga att de får pissigt med pengar när de sitter i sina 40miljonshus och reser runt världen dag efter dag, mycket av resandet är dock reklam för en själv.

Tycker personligen att artisterna borde få mer beröm för sna skivor, känner mig lite som en hycklare men deras skivor borde synas mer och inte bara laddas ner från internet. Reklamen för skivor på bland annat tv har minskat något fruktansvärt, inte är det jag som inbillar mig jag ser i stort sätt aldrig reklam för någon skiva, möjligen Sven Ingvars eller
vikingarna annars är det dött. Vad kan det bero på? Nerladdningen av musik eller att de inte längre behöver lägga ner pengar på att marknadsföra sina skivor via Tv reklam, alla dessa skvallertdningar kanske räker samt radio. Om man tänker på Täby centrum och vilka skivaffärer som finns idag, jag kan inte komma på en ändå mer än typ Åhlens, tänker jag tillbaka kanske 5 år så tror jag det fanns minst 3-5 skivaffärer. Sjukt hur världen förändras för inte tror jag att många sitter och köper låtarna via internet. Kanske beroe det lite på att freestylen försvann och mp3spelaren tog över, cd skivor behövdes inte längre och det vart smidigare att ha allt i datorn.

Men 1.50kr kan verkligen inte släppa det, tycker de är värda mer, utan reklamen kändisar gör så tror jag inte de skulle leva i sådan lyx.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0