Luciavaka


Ungdomar och alkohol 

  • Varje svensk över 15 år dricker cirka 10 liter ren alkohol per år.
  • Alkoholdebuten har sjunkit till under 13 år.
  • Alkohol är särskilt skadlig för unga människor. Deras kroppar tar mer skada, har svårare att bryta ner alkohol och risken att bli beroende är högre.
  • 14 procent av svenska 16-åringar hamnar i slagsmål på grund av alkohol.
  • 13 procent har haft sex som de ångrar dagen efter.
  • Sju procent har skadats i fyllan.

(hämtat från aftonbladet.se)

Blir sjukt irriterad och orolig när jag läste den här arikeln. Visst dagens ungdom dricker men vad tusan gjorde inte våra föräldrar när de var i våran ålder, inte satt de hemma med sina föräldrar och spelade spel. Varför ska det framstå som något dåligt, jag tror aldrig man kommer att kunna stoppa unga från att dricka men att de har sjunkit till under 13 år oroar mig. Fast om jag nu ska tänka efter och vara ärlig så tror jag att jag hade smakat när jag var 13.

Jag säger inte att det är bra men i dagens samhälle är det så lätt att få tag på, smugelsprit är vanligt och samtidigt vet man folk som köper ut.

14% av alla 16åringar hamnar i salgsmål jaha resten av alla åldrar då, tror fan inte att 16åringar är värst. Alla kanske inte har lika bra kompisar som mig, vi tar hand om varandra och lämnar ingen efter men lite jävla ansvar får man ta. Undgomar borde inte drickaför att de inte kan kontrollera det är bara skit finns många vuxna som inte kan kontrollera det heller.

Fjortisar blir "fulla" på cider (2.25) och tycker att de är coola men vad är cool med att vara full, spela full måste nog vara det väsrta. Ligga och spy, se stjärnor eller bara vara allmänt borta är inte coolt och inte roligt man ska bara dricka så länge man har kontroll. Att folk hela tiden gnäller och gaggar om att dagens ungdom dricker tröttar bara ut man pratar och pratar, jag tror att föräldrarna måste inse att ens barn dricker och att man måste kunna prata om det.

Det förbjudna är roligt, när man väl testade så var det för att det var olagligt och man var nyfiken. Att dricka för att bli full är idiotisk man ska dricka för att det är gott och inget annat.
Känner själv hur jag framstår som en alkolist men vad gör det? Det här är min syn på det hela.

Varför kan man inte lyssna mer på dagens ungdom istället för någon gammal man på 70år, samhället ändras och lika så människorna men något måste göras. Att se bilder och få höra någon stå och läsa en text för en i skolan hjälper inte och något som garanterat inte hjälper är att säga att det är mot lagen.

Som sagt som jag sa innan det är dags att föräldrarn vågar inse att vi dricker och att de finns för oss. Polisen är något de flesta ungdomarna har problem med, hittar de någon form av alkohol på oss häller de ut den det gör bara att vi blir sura och döljer det mer. De borde istället försöka finnas för oss istället och vi borde känna en trygghet med dem.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0